Artykuł
STANDARDY
OCHRONY MAŁOLETNICH
W ZESPOLE ŻŁOBKÓW W GMINIE GÓRNO
Preambuła
Naczelną zasadą wszystkich działań́ podejmowanych przez pracowników placówki jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie, zgodnie z misją wpisaną
w Koncepcję pracy żłobka.
Każdy pracownik traktuje dzieci z szacunkiem, dba o ich rozwój, zna i uwzględnia ich potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracowników wobec dzieci przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownicy żłobka realizując powyższe cele, działają̨ w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych żłobka oraz swoich kompetencji.
Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem dotyczą̨ wszystkich dzieci i są obowiązkowe do stosowania przez wszystkich pracowników oraz osoby dopuszczane do innej działalności, związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez opiekunki.
Podstawy prawne Polityki ochrony dzieci
- Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991r. Nr 120, poz. 526 z późn. zm.)
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn.zm.)
- Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1359)
- Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1606).
- Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 31 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1249)
- Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1375 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.) -art. 23 i 24
- Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (t.j. Dz. U. z 2023r. poz.1550 z późn. zm.
ROZDZIAŁ I
Słowniczek pojęć
§1
- Dobro dziecka, „to stan, w którym dziecko osiąga prawidłowy, całościowy i harmonijny rozwój psychiczny, fizyczny i społeczny, z poszanowaniem jego godności i wynikających z niej naturalnych praw. Dobro to jest kształtowane w szczególności przez pozytywne relacje osobiste, relacje rodzinne i sytuacje wychowawcze”.
- Żłobek, to Zespół Żłobków w Gminie Górno
- Organem zarządzającym placówką jest dyrektor.
- Pracownikiem żłobka jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia.
- Osobą inną niż pracownik jest osoba prowadząca działalność związaną z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu, realizacją innych zainteresowań przez małoletnich lub opieką
nad nimi (wolontariusze, realizatorzy projektów edukacyjnych współpracujący z placówką, pielęgniarka, fotograf, przedstawiciele fundacji, stowarzyszeń, inni partnerzy żłobka). - Personelem jest każda osoba zatrudniona, bądź dopuszczona do działalności, o której mowa
w pkt. 5. - Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18 roku życia.
- Małoletnim jest każda osoba, która nie ukończyła 18 lat.
- Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny.
- Zgoda opiekuna prawnego oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka (jednak
w przypadku braku porozumienia miedzy rodzicami dziecka należy poinformować́ rodzicóẃ
o konieczność́ rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny) lub zgodę opiekuna prawnego wyznaczonego przez sąd.
11.Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakakolwiek osobę, w tym pracownika żłobka, osobę inną niż pracownik, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
12.Osobami odpowiedzialnymi za Standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem jest zespół składający się z: pielęgniarki, starszej opiekunki, opiekunki którzy sprawują̨ nadzór nad realizacją zapisów Standardów ochrony małoletnich przed krzywdzeniem w żłobku, zgodnie z wytyczonymi przez dyrektora zadaniami.
- Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i organizowanie udzielenia mu wsparcia jest pielęgniarka o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu rodzinnego jest dyrektor żłobka.
- Dane osobowe dziecka to wszelkie dane umożliwiające identyfikację dziecka.
ROZDZIAŁ II
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
§2
- Personel żłobka posiada odpowiednią wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci.
- W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka, bądź podjęcia informacji o krzywdzeniu dziecka, pracownicy żłobka oraz osoby inne podejmują̨ odpowiednie procedury.
- Personel monitoruje sytuację i dobrostan dziecka.
- Pracownicy znają̨ i stosują̨ zasady bezpiecznych relacji personel -dziecko i dziecko-dziecko ustalone w placówce.
5. Rekrutacja pracowników placówki odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu. Sprawdzenie kandydata na dane stanowisko pracy w Rejestrze Sprawców Przestępstw
na Tle Seksualnym.
ROZDZIAŁ III
ZASADY ZAPEWNIAJĄCE BEZPIECZNE RELACJE MIĘDZY DZIECKIEM
A PERSONELEM ŻŁOBKA
§3
Zasady rekrutacji pracowników oraz osób innych (współpracowników/wolontariuszy/stażystów/praktykantów/partnerów)
- Rekrutacja pracowników oraz osób innych w żłobku odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji pracowników i osób innych.
- W celu dopełnienia Zasad bezpiecznej rekrutacji należy:
2.1. Poznać dane kandydata/kandydatki, które pozwolą̨ jak najlepiej poznać jego/jej kwalifikacje,
w tym stosunek do wartości podzielanych przez żłobek, takich jak ochrona praw dzieci i szacunek do ich godności.
2.2. Zadbać, aby osoby zatrudniane, bądź dopuszczane do działalności związanej
z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu, realizacją innych zainteresowań przez małoletnie lub opieką nad nimi, posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi oraz były dla dzieci bezpieczne.
2.3 Poprosić kandydata/kandydatkę o referencje z poprzednich miejsc zatrudnienia lub
o podanie kontaktu do osoby, która takie referencje może wystawić. Podstawą dostarczenia referencji lub kontaktu do byłych pracodawców jest zgoda kandydata/kandydatki. Niepodanie takich danych, w świetle obowiązujących przepisów, nie będzie jednak rodzić dla tej osoby negatywnych konsekwencji w postaci np. odmowy zatrudnienia wyłącznie w oparciu o tę podstawę. Żłobek nie może samodzielnie prowadzić tzw. screeningu osób ubiegających się o pracę, gdyż ograniczają̨ ją w tym zakresie przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych oraz Kodeksu pracy. Aby sprawdzić powyższe, żłobek żąda danych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
2.4. Pobrać dane osobowe kandydata/kandydatki, w tym dane, potrzebne do sprawdzenia jego/jej danych w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym – rejestr z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze.
2.5. Przechowywać Wydruk z Rejestru w aktach osobowych pracownika lub analogicznej dokumentacji dotyczącej osób innych.
2.6. Pobrać od kandydata/kandydatki informację z Krajowego Rejestru Karnego
o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego,
w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005r.
o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600), lub
za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
2.7. Pobrać również od kandydata informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa, uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariacie związanej z kontaktami
z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduj je wydawania informacji dla w/w celów (w przypadku, gdy dana osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie).
2.8. Pobrać od kandydata/kandydatki
Pobrać od kandydata/ki oświadczenie o państwie/ach zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej (jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja
o niekaralności, nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego),
że nie był/a prawomocnie skazany/a w tym państwie za czyny zabronione, odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karne go, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii, oraz że nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuścił/a się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi. Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej dołącza się klauzulę następującej treści: Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. (wzór oświadczeń zawiera załącznik nr 2 oraz do niniejszych Standardów)
2.9. Pobrać od osoby zatrudnianej, bądź innej osoby, gdy pozwalają̨ na to przepisy prawa, zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego. Zaświadczenia z KRK można domagać się wyłącznie w przypadkach, gdy przepisy prawa wprost wskazują̨, że pracowników w zawodach lub na danych stanowiskach obowiązuje wymóg niekaralności. Wymóg niekaralności obowiązuje m.in. nauczycieli, w tym nauczycieli oraz opiekunów zatrudnionych w placówkach publicznych oraz niepublicznych oraz kierownika i wychowawcę wypoczynku dzieci.
2.10. W przypadku niemożliwości przedstawienia zaświadczenia pobrać od kandydata/kandydatki oświadczenie o niekaralności oraz o braku toczących się wobec niego/niej postępowań przygotowawczych, sadowych i dyscyplinarnych za przestępstwa i inne czyny popełnione przeciwko dzieciom. Odmowa złożenia takiego oświadczenia nie może rodzić dla kandydata/kandydatki żadnych negatywnych konsekwencji, w tym być wyłączną podstawą odmowy zatrudnienia
- Przed dopuszczeniem do pracy lub innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu, realizacją innych zainteresowań przez małoletnich lub opieką nad nimi specjalista ds. kadr i finansów poleca zapoznanie się z treścią̨ Standardów oraz wskazuje pielęgniarkę, jako osobę kompetentną do udzielania niezbędnych informacji dotyczących Standardów. Po zapoznaniu się w/w osób z treścią̨ Standardów, zobowiązane są̨ one do podpisania Oświadczenia – załącznik nr 4.
§4
Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy personelem żłobka a dziećmi
- Personel zna i stosuje zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko ustalone w żłobku. Każdy pracownik zobowiązany jest do podpisania oświadczenia o zapoznaniu się i zobowiązaniu do stosowania niniejszych Standardów – załącznik nr 4.
2.Ustanawia się następujące zasady bezpiecznych relacji między personelem a małoletnimi przebywającymi w żłobku, a zwłaszcza zachowania niedozwolone personelu wobec małoletnich:
2.1. Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Personel traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby.
2.2. Personel realizując zasady działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych instytucji oraz swoich kompetencji. Zasady bezpiecznych relacji personelu
z dziećmi obowiązują̨ wszystkich pracowników, stażystów i wolontariuszy. Znajomość
i zaakceptowanie zasad są̨ potwierdzone podpisaniem oświadczenia.
2.3. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dzieci w jakiejkolwiek formie.
2.4.Personel jest zobowiązany do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi
i każdorazowego rozważenia, czy dana reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są̨ adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci.
2.5.Każdy pracownik oraz osoba inna jest zobowiązana do działania w sposób otwarty
i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji swojego zachowania.
2.6. W komunikacji z dziećmi należy zachować cierpliwość i szacunek.
2.7. Należy słuchać uważnie podopiecznych i udzielać im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku oraz danej sytuacji.
2.8. Nie wolno zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka.
2.9. Nie wolno krzyczeć na dziecko w sytuacji innej, niż wynikająca z jego bezpieczeństwa lub bezpieczeństwa innych dzieci.
2.10. Nie wolno ujawniać informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci. Obejmuje to wizerunek dziecka, informacje o jego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.
2.11. Podejmując decyzje dotyczące dziecka, należy go o tym poinformować i starać się brać pod uwagę jego oczekiwania, jeżeli sytuacja na to pozwala.
2.12. Należy szanować prawo dziecka do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od tej zasady, aby chronić dziecko, należy mu to wyjaśnić najszybciej jak to możliwe.
2.13. Jeśli pojawi się konieczność porozmawiania z dzieckiem na osobności, należy zostawić uchylone drzwi do pomieszczenia i zadbać, aby być w zasięgu wzroku innych. Można poprosić drugiego pracownika o obecność podczas takiej rozmowy.
2.14. Nie wolno zachowywać się w obecności małoletnich w sposób niestosowny. Obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
2.15. Należy zapewnić małoletnich, że jeśli czują̨ się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą̨ o tym powiedzieć wychowawcy lub wskazanej osobie (w zależności od procedur interwencji) i mogą̨ oczekiwać odpowiedniej reakcja i i/lub pomocy.
2.16. Należy doceniać i szanować wkład dzieci w podejmowane działania, aktywnie je angażować i traktować równo, bez względu na ich płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd.
2.17. Należy unikać faworyzowania dzieci.
2.18. Nie wolno nawiązywać z dziecka mi jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych ani składać im propozycji o nieodpowiednim charakterze. Obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę.
2.19. Nie wolno utrwalać wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych. Dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunków dzieci, jeśli dyrekcja nie została o tym poinformowana, nie wyraziła na to zgody nie uzyskała zgód rodziców/opiekunów prawnych oraz samych dzieci.
2.20. Nie wolno proponować małoletnim alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używać ich w obecności dzieci.
2.21. Nie wolno przyjmować pieniędzy ani prezentów od dziecka, ani rodziców/opiekunów dziecka. Nie wolno wchodzić w relacje jakiejkolwiek zależności wobec dziecka lub rodziców/opiekunów dziecka. Nie wolno zachowywać się w sposób mogący sugerować innym istnienie takiej zależności i prowadzący do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści majątkowych i innych. Nie dotyczy to okazjonalnych podarków związanych ze świętami w roku szkolnym, np. kwiatów, prezentów składkowych czy drobnych upominków. których zasady uregulowane są̨ w zasadach gościnności, będącej częścią̨ Polityki antykorupcyjnej żłobka.
2.22. Wszystkie ryzykowne sytuacje, które obejmują̨ zauroczenie dzieckiem przez pracownika lub pracownikiem przez dziecko, muszą być zgłaszane dyrektorowi żłobka. Jeśli personel jest ich świadkiem powinien zareagować stanowczo, ale z wyczuciem, aby zachować godność osób zainteresowanych.
2.23. Każde przemoc we działanie wobec dziecka jest niedopuszczalne.
2.24 Istnieją̨ jednak sytuacje, w których fizyczny kontakt może być stosowany lub stosowny
i spełniać zasady bezpiecznego kontaktu:
- a) jeżeli wynika z sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa zdrowia lub życia dziecka/dzieci, zgodnie
z przyjętą procedurą; - b) jeżeli jest odpowiedzią̨ na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Zawsze należy kierować się swoim profesjonalnym osadem, słuchająca, obserwując i odnotowując reakcję dziecka, pytając go
o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie) i zachowując świadomość, że nawet przy dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez dziecko lub osoby trzecie. Należy spokojnie zapowiadać i tłumaczyć poszczególne gesty we wszelkich sytuacjach związanych
z kontaktem fizycznym, i innymi sytuacjami wynikającymi z odpowiednich przepisów.
2.25. Nie wolno bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności fizycznej dziecka.
2.26. Nie wolno dotykać dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
2.27. Zawsze należy być przygotowanym na wyjaśnienie swoich działań.
2.28. Nie wolno angażować się w takie aktywności jak łaskotanie, udawane walki z dzieckiem czy brutalne zabawy fizyczne.
2.29. Należy zachować szczególną ostrożność wobec małoletnich, którzy doświadczyli nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Należy reagować z wyczuciem, jednak stanowczo i pomóc dziecku zrozumieć znaczenie osobistych granic.
2.30. Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się
z jakakolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. Jeśli członek personelu jest świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub dzieci, informuje (np.:) pielęgniarkę, psychologa lub wychowawcę zgodnie z procedurą interwencji.
2.31. W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych higienicznych wobec dzieci, należy unikać innego, niż niezbędny kontaktu fizycznego. Dotyczy to zwłaszcza pomagania
w ubieraniu, rozbieraniu, jedzeniu, myciu i korzystaniu z toalety. Należy zadbać o to, aby
w każdej z czynności pielęgnacyjnych i higienicznych asystowała inna osoba z placówki.
2.32. Podczas dłuższych wyjazdów i wycieczek niedopuszczalne jest spanie z dzieckiem
w jednym łóżku lub w jednym pokoju.
2.33. Co do zasady kontakt z dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy
i dotyczyć celów edukacyjnych lub wychowawczych.
2.34. Nie wolno zapraszać dzieci do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi poza godzinami pracy. Obejmuje to także kontakty z dziećmi poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych).
2.35. Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z dziećmi i ich rodzicami lub opiekunami poza godzinami pracy są̨ kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy, służbowy komunikator, dziennik elektroniczny).
2.36. Jeśli zachodzi konieczność kontaktu/spotkania z uczniem poza godzinami pracy, należy poinformować o tym dyrekcję, a rodzice/opiekunowie prawni dzieci muszą wyrazić zgodę na taki kontakt.
2.37. Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie dzieci są̨ osobami bliskimi wobec pracownika) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych dzieci, ich rodziców, opiekunów oraz personelu placówki.
Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi, ze szczególnym uwzględnieniem zachowań niedozwolonych
§5
- Obowiązki dziecka
- Prawa dziecka
- Pozostałe zasady uregulowane są̨ w Statucie i Regulaminie Organizacyjnym Zespołu Żłobków w Gminie Górno.
ROZDZIAŁ IV
Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka
§6
W przypadku powzięcia przez członka personelu żłobka podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, ma on obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji pielęgniarce żłobka. Załącznik nr 3.
§7
- Na podstawie uzyskanych informacji dotyczących krzywdzenia małoletniego pielęgniarka podejmuje odpowiednie kroki interwencyjne.
- Pielęgniarka psycholog wzywa opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa oraz informuje ich o podejrzeniu.
- Pielęgniarka sporządza opis sytuacji szkolnej/przedszkolnej i rodzinnej dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem, wychowawcą i rodzicami oraz plan pomoc dziecku.
- Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:
− podjęcia przez placówkę działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym
zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji,
− wsparcia, jakie placówka zaoferuje dziecku,
− skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy, jeżeli istnieje taka potrzeba.
- Z każdej interwencji sporządzana jest Karta interwencji stanowiąca załącznik nr 1 do niniejszych Standardów.
§8
- W przypadku stwierdzenia zaniedbania (brak zainteresowania sytuacją dziecka, potrzebami materialnymi oraz emocjonalnymi pielęgniarka przekazuje informację dyrektorowi.
- Pielęgniarka ma obowiązek porozmawiać z rodzicem, opiekunem prawnym, poinformować go
o jego obowiązkach wobec dziecka, ustalić dalsze kroki współpracy. - Jeżeli sytuacja tego wymaga, rodzic/opiekun prawny uzyskuje od pielęgniarki informacje
o możliwości wsparcia psychologicznego lub materialnego. - Informacje o rozmowie pielęgniarka odnotowuje odnotowuje w Karcie interwencji.
- W przypadku braku współpracy rodzica/opiekuna prawnego informację przekazuje się do właściwego sądu rodzinnego, zgodnie z przyjętymi w palcówce procedurami.
- Sytuacja dziecka jest monitorowana.
- Adekwatnie do potrzeb dziecka wynikających z sytuacji, pielęgniarka sporządza plan pomocy dziecku, zwierający wszystkie czynności, które będą̨ podejmowane w sprawie, z uwzględnieniem zadań i zobowiązań leżących po stronie rodzica/opiekuna prawnego.
- Plan pomocy dziecku jest przedstawiany rodzicom/opiekunom, z zaleceniem współpracy przy jego realizacji, na zebraniu zespołu interwencyjnego.
§9
- W przypadku powzięcia informacji o jednorazowej przemocy fizycznej (klapsy, popychanie, szturchanie) lub przemocy psychicznej (poniżanie, dyskryminacja, ośmieszanie), bądź innych niepokojących zachowań (krzyki, niestosowne komentarze) ze strony rodziców/opiekunów, pielęgniarka przekazuje informację dla opiekunek.
- Pielęgniarka przeprowadza rozmowę z rodzicem/opiekunem podejrzanym o w/w formę krzywdzenia. W rozmowie informuje o konsekwencjach, jeżeli sytuacja się powtórzy oraz
o możliwościach wsparcia psychologicznego dla rodzica/opiekuna prawnego. - W przypadku braku współpracy rodzica/opiekuna prawnego oraz gdy sytuacja się powtórzy, zawiadamia się sąd rodzinny.
- Sytuacja dziecka jest monitorowana.
- Adekwatnie do potrzeb dziecka wynikających z sytuacji, pielęgniarka sporządza plan pomocy dziecku, zwierający wszystkie czynności, które będą̨ podejmowane w sprawie,
z uwzględnieniem zadań i zobowiązań leżących po stronie rodzica/opiekuna prawnego. Plan pomocy dziecku jest przedstawiany rodzicom/opiekunom, z zaleceniem współpracy przy jego realizacji, na zebraniu zespołu interwencyjnego.
§10
- W przypadkach podjęcia informacji przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, pokrzywdzenia innymi typami przestępstw, wykorzystywania seksualnego oraz znęcania się fizycznego
i psychicznego o dużym nasileniu ze strony rodzica/opiekuna prawnego, pielęgniarka przekazuje informacje dyrekcji placówki. - Dyrektor informuje rodziców/opiekunów prawnych o podjętych krokach proceduralnych.
- Dyrektor wzywa rodziców/opiekunów dziecka na spotkanie wyjaśniające, podczas którego może zaproponować zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej instytucji.
Ze spotkania sporządza się protokół. - Dyrektor powiadamia na piśmie właściwy sąd o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.
- Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym.
- Dyrektor powołuje zespół interwencyjny, w skład którego wchodzą̨:pielęgniarka, starsza opiekunka, opiekunka, kierownictwo żłobka, inni członkowie personelu mający wiedzę
o krzywdzeniu dziecka lub o dziecku - Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku.
- W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, powołanie zespołu jest obligatoryjne.
- W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, a podejrzenie to
nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka na piśmie. - W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, a podejrzenie to zostało potwierdzone, dyrektor podejmuje stosowne procedury – zgłasza do prokuratury, bądź na policję – jeżeli dotyczy to pracownika niepedagogicznego, zgłasza do prokuratury bądź na policję oraz do komisji dyscyplinarnej – jeżeli dotyczy to pracownika pedagogicznego.
O podjętych krokach powiadamia rodziców/opiekunów prawnych na piśmie. - Adekwatnie do potrzeb dziecka wynikających z sytuacji, pielęgniarka sporządza plan pomocy dziecku, zawierający wszystkie czynności, które będą̨ podejmowane w sprawie,
z uwzględnieniem zadań i zobowiązań leżących po stronie rodzica/opiekuna prawnego. Plan pomocy dziecku jest przedstawiany rodzicom/opiekunom, z zaleceniem współpracy przy jego realizacji, na zebraniu zespołu interwencyjnego.
§11
- Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi Załącznik nr 1 do niniejszej Polityki. Kartę załącza się do akt osobowych dziecka.
- Cały personel żłobka i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
ROZDZIAŁ V
Zasady ochrony danych osobowych oraz wizerunku dzieci w placówce
§12
- Żłobek zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie
z obowiązującymi przepisami prawa. - Żłobek, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka
- W żłobku przyjęte są następujące zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci:
4.1. Należy kierować się odpowiedzialnością̨ i rozwagą wobec utrwalania, przetwarzania, używania i publikowania wizerunków dzieci.
4.2. Dzielenie się zdjęciami i filmami z aktywności w żłobku służy celebrowaniu sukcesów dzieci, dokumentowaniu działań statutowych i zawsze ma na uwadze bezpieczeństwo dzieci.
4.3. Należy wykorzystywać zdjęcia/nagrania pokazujące szeroki przekrój dzieci - w różnym wieku, o różnych uzdolnieniach, stopniu sprawności i reprezentujące różne grupy etniczne.
4.4. Dziecko ma prawo zdecydować, czy jego wizerunek zostanie zarejestrowany i w jaki sposób zostanie użyty.
4.5. Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na wykorzystanie wizerunku ich dziecka jest tylko wtedy wiążąca, jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie prawni zostali poinformowani o sposobie wykorzystania zdjęć/nagrań i ryzyku wiążącym się z publikacją wizerunku.
4.6. Należy dbać o bezpieczeństwo wizerunków dzieci poprzez:
- Uzyskanie pisemnej zgody rodziców/opiekunów oraz ustnej zgody samego dziecka przed zrobieniem i publikacją zdjęcia/nagrania.
- Udzielenie wyjaśnień, do czego wykorzystane zostaną̨ zdjęcia/nagrania i w jakim kontekście, jak będą̨ przechowywane te dane i jakie potencjalne ryzyko wiąże się z publikacją zdjęć/ nagrań online.
- Unikanie podpisywania zdjęć/nagrań informacjami identyfikującymi dziecko z imienia
i nazwiska. Jeśli konieczne jest podpisanie zdjęcia - używanie tylko imienia. - Rezygnację z ujawniania jakichkolwiek informacji wrażliwych o dziecku dotyczących m.in. stanu zdrowia, sytuacji materialnej, sytuacji prawnej i powiązanych z wizerunkiem dziecka.
- Zwracanie uwagi, żeby wszystkie dzieci znajdujące się na zdjęciu/nagraniu były ubrane
(nie zamieszcza się zdjęć z plaży, basenu), a sytuacja zdjęcia/nagrania nie była dla dziecka poniżająca, ośmieszająca ani nie ukazywała go w negatywnym kontekście. - Zwracanie uwagi, żeby zdjęcia/nagrania dzieci koncentrowały się na czynnościach wykonywanych przez dzieci i w miarę możliwości przedstawiały dzieci w grupie, a nie pojedyncze osoby.
- Rezygnację z publikacji zdjęć dzieci, którzy ukończyli żłobek, jeśli oni lub ich rodzice/opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na wykorzystanie zdjęć po odejściu ze żłobka.
- Przyjęcie zasady, że wszystkie podejrzenia i problemy dotyczące niewłaściwego rozpowszechniania wizerunków dzieci należy rejestrować i zgłaszać dyrekcji, podobnie jak inne niepokojące sygnały dotyczące zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.
- Jeśli rejestracja wydarzenia zostanie zlecona osobie zewnętrznej (wynajętemu fotografowi lub kamerzyście) należy zobowiązać osobę/firmę rejestrującą wydarzenie do przestrzegania niniejszych wytycznych,
- Niedopuszczanie do sytuacji, w której osoba/firma rejestrująca będzie przebywała z dziećmi bez nadzoru pracownika placówki,
- Poinformowanie rodziców/opiekunów prawnych oraz dzieci, że osoba/firma rejestrująca wydarzenie będzie obecna podczas wydarzenia i upewnienie się, że rodzice/opiekunowie prawni udzielili pisemnej zgody na rejestrowanie wizerunku ich dzieci.
- Jeśli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, impreza publiczna, zgoda rodziców/opiekunów prawnych dziecka nie jest wymagana.
- Jeżeli rodzice/opiekunowie lub widzowie wydarzeń i uroczystości itd. rejestrują̨ wizerunki dzieci do prywatnego użytku, należy poinformować na początku każdego z tych wydarzeń o tym, że:
- Wykorzystanie, przetwarzanie i publikowanie zdjęć/nagrań zawierających wizerunki dzieci i osób dorosłych wymaga udzielenia zgody przez te osoby, w przypadku dzieci – przez ich rodziców/opiekunów prawnych.
- Zdjęcia lub nagrania zawierające wizerunki dzieci nie powinny być udostępniane w mediach społecznościowych ani na serwisach otwartych, chyba że rodzice lub opiekunowie prawni tych dzieci wyrażą na to zgodę,
- Jeśli przedstawiciele mediów lub dowolna inna osoba będą̨ chcieli zarejestrować organizowane przez żłobek wydarzenie i opublikować zebrany materiał, muszą zgłosić taką prośbę wcześniej i uzyskać zgodę dyrekcji. W takiej sytuacji należy upewnić się, że rodzice/opiekunowie prawni udzielili pisemnej zgody na rejestrowanie wizerunku ich dzieci.
- Od w/w należy oczekiwać informacji o:
- imieniu, nazwisku i adresie osoby lub redakcji występującej o zgodę,
- uzasadnieniu potrzeby rejestrowania wydarzenia oraz informacji, w jaki sposób i w jakim kontekście zostanie wykorzystany zebrany materiał,
- podpisanej deklaracji o zgodności podanych informacji ze stanem faktycznym.
- Personel żłobka nie może umożliwiać przedstawicielom mediów i osobom
nieupoważnionym utrwalania wizerunku dziecka na terenie żłobka bez pisemnej zgody
rodzica/opiekuna prawnego dziecka oraz bez zgody dyrekcji.
- Personel żłobka nie kontaktuje przedstawicieli mediów z dziećmi, nie przekazuje mediom kontaktu do rodziców/opiekunów prawnych dzieci i nie wypowiada się w kontakcie
z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego rodzica/opiekuna prawnego. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy pracownik jest przekonany, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana. - W celu realizacji materiału medialnego dyrekcja może podjąć decyzję o udostępnieniu wybranych pomieszczeń żłobka dla potrzeb nagrania. Dyrekcja podejmując taką decyzję poleca przygotowanie pomieszczenia w taki sposób, aby uniemożliwić rejestrowanie przebywających na terenie żłobka dzieci.
- Jeżeli rodzice/opiekunowie prawni lub samo dziecko nie wyrażają̨ zgody na rejestrowanie wizerunku należy respektować ich decyzje i nie rejestrować ani nie umieszczać zdjęć/nagrań publicznie ani w żaden inny sposób. dziecka rejestrowany.
- Zabrania się przechowywania materiałów elektronicznych zawierających wizerunki dzieci na nośnikach nieszyfrowanych, mobilnych, takich jak telefony komórkowe i urządzenia
z pamięcią̨ przenośną (np. pendrive). - W/w materiały należy niezwłocznie usuwać.
ROZDZIAŁ VI
Monitoring stosowania Standardów
§13
Zasady przeglądu, aktualizacji oraz ocena standardów
- W Żłobku osobą odpowiedzialną za Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem jest pielęgniarka.
- Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Standardy, za reagowanie na sygnały naruszenia Standardów oraz za proponowanie zmian w Standardach.
- Osoba, o której mowa w pkt. 1 prowadzi Rejestr zgłoszeń sytuacji krzywdzenia małoletnich, który stanowi załącznik nr 5 do niniejszych Standardów.
- W ankiecie członkowie personelu żłobka mogą̨ proponować zmiany do Standardów oraz wskazywać naruszenia Standardów w żłobku.
- Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, dokonuje opracowania wypełnionych przez personel żłobka ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje dyrektorowi żłobka.
- Dyrektor żłobka wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza personelowi nowe brzmienie Standardów ochrony małoletnich przed krzywdzeniem.
- Dokumentację związaną z realizacją zapisów Standardów ochrony małoletnich przed krzywdzeniem przechowuje się zgodnie z zasadami (podać́ nazwę̨ dokumentu dotyczącego ochrony i przetwarzania danych osobowych). Miejscem przechowywania jest gabinet pielęgniarki.
ROZDZIAŁ VII
Zasady udostępniania rodzicom i dzieciom Standardów
§14
- Dokument „Standardy Ochrony Małoletnich” jest dokumentem żłobka ogólnodostępnym dla personelu, dzieci oraz ich opiekunów.
- Dokument opublikowany jest na stronie internetowej żłobka, dostępny w gabinecie dyrektora oraz pielęgniarkę.
- Dokument omawiany jest na pierwszym zebraniu z rodzicami w danym roku szkolnym (chyba, że ulegnie zmianie, wówczas omawiany jest również na pierwszym z zebrań odbywającym się po wprowadzeniu zmian).
- Pielęgniarka daje opiekunowi do podpisania załączenie, że zapoznał się ze Standardami. Opiekun w oświadczeniu może zaproponować swoje sugestie. Jeśli takie się pojawią, nauczyciel przekazuje je osobie odpowiedzialnej za realizacji. Standardu. Oświadczenie stanowi załącznik
nr 4 do niniejszych Standardów.
5.Opiekunowie mają obowiązek zapoznania dzieci ze Standardami oraz omówienia ich w taki sposób, aby dzieci mogli je zrozumieć.
Przepisy końcowe
§15
- Standardy wchodzą̨ w życie z dniem ich ogłoszenia.
- Upowszechnienie następuje w sposób dostępny dla personelu żłobka, dzieci i ich opiekunów poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń (wersji zupełnej oraz skróconej, zawierającej informacje istotne dla małoletnich), poprzez przesłanie tekstu drogą elektroniczną pracownikom oraz rodzicom (za pośrednictwem dziennika elektronicznego) oraz poprzez zamieszczenie na stronie www internetowej żłobka (wersji zupełnej). Dokumentacja funkcjonująca w Zespole Żłobków w Gminie Górno współtworząca politykę ochrony dzieci:
- Statut Zespołu Żłobków
- Regulaminem Organizacyjnym Zespołu Żłobków
3.Procedury reagowania w przypadku wystąpienia zewnętrznych i wewnętrznych zagrożeń Fizycznych.